Uitgelegd
In de rubriek Uitgelegd geven we uitleg over actuele onderwerpen in de gehandicaptenzorg.
Niet tevreden? Deze mensen luisteren naar je!
Wat doet de klachtenfunctionaris?
Willeke Dijkstra is de onafhankelijke klachtenfunctionaris. Bij haar kun je terecht als je ergens ontevreden over bent. Je vindt bijvoorbeeld dat je begeleider niet aardig tegen je doet. Of je denkt dat je recht hebt op een vergoeding, maar je krijgt daar geen duidelijkheid over. “Vaak helpt erover praten met jouw begeleider het beste”, vertelt Willeke. “Maar vind je dat moeilijk om te doen? Of helpt zo’n gesprek niet? Dan kan ik helpen om jouw vraag of klacht bespreekbaar te maken.”
Willeke is onafhankelijk. Dit betekent dat zij niet werkt voor De Trans. “Ik zeg niet of jij of je begeleider gelijk heeft. Ik kies dus geen partij. Wel luister ik naar jouw verhaal. Zo weet ik wat er speelt en kan ik meedenken over wat er nodig is om dit anders te krijgen.” Willeke biedt ook een luisterend oor aan jouw wettelijke vertegenwoordigers. Daarnaast is ze er voor naasten die vinden dat ze zelf niet goed worden behandeld binnen De Trans.

Willeke

Marije
Wat doet de cliëntenvertrouwenspersoon onvrijwillige zorg?
Op het moment dat jouw vraag of klacht over onvrijwillige zorg gaat, dan zijn Marije Visscher en Tamara Ridder-Hoonakker er voor jou en/of je wettelijke vertegenwoordiger. “Bij onvrijwillige zorg gaat jouw vraag of klacht over iets waar jij het niet mee eens bent. De begeleiding en zorg die je krijgt, wil je dus eigenlijk niet”, legt Marije uit. “Denk aan situaties waarin je op vaste tijden naar bed moet, of ’s avonds je telefoon moet inleveren. Of je mag bijvoorbeeld je sigaretten niet zelf bij je houden.”
Tamara en Marije luisteren als cliëntenvertrouwenspersonen onvrijwillige zorg naar jouw verhaal. Zo proberen ze duidelijk te krijgen wat er aan de hand is. Ze bespreken ook met je hoe jij verder wilt en waar je ondersteuning bij nodig hebt. “We kijken daarbij altijd of het proces goed is verlopen”, zegt Marije. “Dat wil zeggen of het goed is aangepakt. Bij onvrijwillige zorg moet De Trans volgens de Wet zorg en dwang een stappenplan hebben gevolgd. Wij geven je hierover uitleg en denken met je mee. Als je dat wilt, gaan we met je mee naar gesprekken bij De Trans. We staan naast jou of je vertegenwoordiger. We zijn echt jouw stem en zorgen ervoor dat je wordt gehoord. We komen ook regelmatig op de woningen van De Trans. Dan kun je ook met ons in gesprek.”

Tamara
Gewoon léven met plezier
Willeke, Marije en Tamara zijn blij dat ze er vanuit hun werk voor de bewoners en cliënten en hun wettelijke vertegenwoordigers kunnen zijn. “Het is zo belangrijk dat je met plezier bij De Trans woont en werkt”, zegt Willeke. “Daarom luisteren we alle drie naar jouw verhaal. Ik als het gaat om zaken waar je niet tevreden over bent. Marije en Tamara als het gaat om zorg die je niet wilt krijgen. Wij hebben met elkaar contact. Daardoor komt je vraag of klacht altijd wel bij de juiste persoon terecht!”
Zo bereik je ze
Willeke
Bereik je via
klachtenfunctionaris@detrans.nl
en 06 23 59 56 39.
Marije
Kun je mailen of bellen via
marijevisscher@stemgever.nl
en 06 83 65 77 83.
Tamara
Is bereikbaar via
tamarahoonakker@stemgever.nl
en 06 82 58 36 73.

Transparant magazine is een uitgave van stichting De Trans
voor cliënten, verwanten, vrijwilligers en medewerkers
Bekijk vorige uitgaves:
december-2024
juni 2024
december 2023
juni 2023
december-2022